رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸

واکنش بدن به ویتامین D

Loading the player...

این عالی نیست که یک ویتامین میتواند استخوان ها را تقویت کند و از بدن در برابر دیابت ، ام اس ، سرطان ، بیماری های قلبی و افسردگی محافظت کند؟ یا حتی کمک کند وزن کم کنید؟ محققان به حقایق جالبی در مورد ویتامین D دست یافته اند. این ویتامین از واکنش پوست به نور آفتاب و خوردن بعضی غذاها و داروها به دست می آید. ویتامین D برای تقویت استخوان ها از کودکی تا پیری ضروری است. این ویتامین به بدن کمک میکند که کلسیم را از غذا جذب کند. برای افراد بالغ دوز روزانه ویتامین D و کلسیم از شکستگی استخوان ها جلوگیری میکند و باعث تقویت استخوان های شکننده میشود. کودکان برای ساخت استخوانهای محکم و جلوگیری از نرمی استخوان که باعث پرانتزی شدن پا ها، کشیدگی زانو و ضعیف شدن استخوانها میشود به ویتامین D نیاز دارند. بیماری ام اس در نواحی که از خط استوا دور هستند بیشتر شایع است. سالها محققان به رابطه ی بین نور خورشید ، سطح ویتامین D و این بیماری که به اعصاب آسیب میرساند مشکوک بودند. یک تحقیق نشان داد که این نقص ژن که خطر بیماری ام اس را بالا میبرد با سطح ویتامین D در بدن در ارتباط است. با این وجود شواهد کافی برای افزایش سطح ویتامین D بدن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که بین کمبود ویتامین D و دیابت نوع 2 رابطه است. آیا با بالا بردن سطح ویتامین D بدن از دیابت در امان میمانیم؟ هنوز برای پزشکان کاملا به اثبات نرسیده است که با خوردن ویتامین D خطر ابتلا به دیابت کاهش میابد.  تحقیقات نشان داده است افرادی که چاق هستند در سطح خونشان ویتامین D کم است.چربی بدن ویتامین D را در خود اسیر میکند و به این ترتیب سطح ویتامین D در بدن کاهش میابد.نمیتوان گفت کمبود ویتامین D به خودی خود باعث چاقی است اما یک تحقیق نشان داده است که تامین ویتامین D بدن افراد چاق باعث میشود این افراد راحت تر وزن کم کنند  بسیاری از مردم وقتی خورشید روی پوستشان میتابد مقداری ویتامین D میگیرند. اما مسلم است که بدن بیش از این ویتامین D نیاز دارد افرادی که پوست روشنی دارند یا سطح بیشتری از پوست بدنشان در برابر آفتاب است ویتامین بیشتری نیز جذب میکنند اما افرادی که پوستی تیره دارند یا از کلاه استفاده میکنند ویتامین کمتری جذب میکنند. همچنین در هوای ابری یا زمستانها که نور خورشید کم میشود جذب ویتامین D از راه آفتاب محدود میشود. پزشکان توصیه میکنند برای تامین ویتامین D از غذاها و قرصهای ویتامین D استفاده شود. بسیاری از غذاهایی که میخوریم ویتامین D ندارند. ماهی هایی مانند سالامون ، شمشیر ماهی و ماهی خال مخالی از این قائده مستثنی هستند و میتوانند در یک وعده مقدار زیادی ویتامین D برای بدن مهیا کنند. ماهی های چرب دیگر از قبیل ماهی تن و ساردین هم ویتامین D دارند اما در مقادیر بسیار کمتر. مقادیر کم دیگری هم در زرده تخم مرغ ، جگر گوساله و غذاهای غنی شده با این ویتامین مانند غلات و شیر

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.