رونق تولید ملی | جمعه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
« بازگشت

هویج

Loading the player...

هویج مقدار زیادی آب، ویتامینهای E،D،C،B،A دارد و منبعی سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است. ویتامین A برای تقویت کارکرد ایمنی بدن، محافظت از پوست، ریه، دستگاه گوارش و همچنین رشد سلولها و تولید مثل اهمیت زیادی دارد. هویج به جز بتاکاروتن فیتوکمیکال نیز دارد. این ماده به همراه فیبر محلول و دیگر مواد مغذی موجود در هویج فواید زیادی از جمله تعویق علائم و بیماریهای ناشی از افزایش سن، جلوگیری از آب مروارید، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از عفونت مجاری ادراری دارد. فیبرهای محلول در آب هویج، مانع از پیشروی ترکیبات سمی در بدن می شود و دفع آنها را آسان میکند. هویج برای پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی، سرطا نها و همچنین برای حفظ سلامت پوست فوق العاده کارساز است. بتاکاروتن موجود در هویج، خدمت بزرگی به سلولهای شبکیه چشم می کند.به عقیده متخصصان، مصرف سه یا چهار مرتبه هویج در طول هفته برای تامین نیازهای چشم کافی است. فیبر پکتین موجود در هویج، آب موجود در روده را جذب می کند. البته باید بدانیم که همین فیبر محلول در آب برای مقابله با یبوست نیز موثر است. از این گذشته وجود فیبرهای محلول در آب موجب توقف فعالیت ترکیباتی مانند مشتقات نیتراتهای دریافتی از مواد غذایی که دلیل بروز سرطا نهای مختلف است، می شود. آنتی اکسیدانهای موجود در این سبزی با کاهش آثار مخرب رادیکا لهای آزاد، از جداره عروق خونی محافظت می کند و آ نها را از آسیب دور می سازد و احتمال بروز بیمار یهای قلبی- عروقی را کاهش می دهد. توصیه می شود افراد دیابتی بیشتر از هویج خام استفاده کنند چون شاخص گلیسمی هویج پخته بالاتر از هویج خام است.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.