رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸

نکاتی درباره ماست

Loading the player...

تمام لبنیات پرچرب و کم چرب مثل ماست به یک اندازه کلسیم دارند.هرچه میزان چربی ماست کمتر باشد کلسیم آن بهتر جذب می شود.پس چربی در صورتی که به مقدار زیاد درماده غذایی وجود داشته باشد به عنوان یکی از عوامل مهارکننده جذب کلسیم به شمار می رود.چربی شیر با کلسیم موجود در مواد غذایی از جمله کلسیم خود شیرترکیب نامحلولی درست می کند و دسترسی بدن به کلسیم را کاهش می دهد.لذا مصرف لبنیات کم چرب به جذب بالای کلسیم کمک می کند. مصرف لبنیات پرچرب در دراز مدت موجب ایجاد فشار خون و تنگ شدن رگ های اصلی قلب می شود بویژه اگر مصرف این گونه چربی ها بدون تحرک و ورزش هم باشد این خطر تشدید خواهد شد.پس لبنیات پرچرب نباید بیش از ۲٫۵ درصد باشد مگر در موارد خاص.حتی اگر افراد به لبنیات کم چرب دسترسی ندارند بهتر است لبنیات پرچرب را با آب رقیق کنند تا از میزان چربی آن کاسته شود.البته ماست پرچرب برای کودکان زیر ۵ سال مفید است.بدن کودکان به قند ،‌پروتئین و چربی شیر نیاز دارد،‌به همین دلیل توصیه می شود این گروه سنی ،‌شیر و ماست پرچرب دریافت کنند و حتی کره پاستوریزه برای آنها مفید است.متخصصان تغذیه توصیه می کنند که افراد بالای ۱۸ سال ماست کم چرب مصرف کنند حتی اگر به ظاهر لاغر هستند مگر درمواردی که فرد خیلی لاغر و ضعیف است. در مورد ماست های ترش و شیرین نیزبد نیست بدانید ماست های کم چرب زودتر از انواع پرچرب ترش می شود.و ماست ترش نه تنها مضر نیست بلکه از نظرتغذیه ای این مزیت را دارد که هرچه ترش تر باشد به جذب بیشتر کلسیم بدن کمک می کند.اغلب ماست های چکیده محلی ترش  و میزان کلسیم آنها بالاست اما فراموش نکنید اینگونه ماست ها اغلب از شیرهای پاستوریزه نشده تهیه می شوند که می تواند مصرف کننده را به بیماری مبتلا کند.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.