رونق تولید ملی | جمعه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
« بازگشت

نان غنی شده

Loading the player...

با مصرف منظم و روزانه نان غني شده با آهن و اسيدفولیك مي توان از عوارض ناشي از كمبود آهن مانند كم خوني، كاهش مقاومت بدن در برابر بيماريها، كاهش بهره هوشي، افت تحصيلي، ضعف و خستگي جسماني پيشگيري کرد. آهن ماده ای بسيار ضروري براي سلامت بدن است. نياز روزانه به اين ماده مغذي بسيار اندك و درحد ميلي گرم است اما گاهي همين مقدار کم نيز از طريق رژيم غذايي روزانه تأمين نمي شود و در نتيجه در طولاني مدت، کمبودآهن سبب بروز بيماري، ناتواني جسمي و کم خونی مي شود. کودکان زير 5 سال، نوجوانان در سنين بلوغ به ویژه دختران، زنان در سنين باروري به ويژه زنان باردار و سالمندان بيشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. درکشور ما، کم خوني و کمبود آهن از مشکلات تغذيه اي شايع است. فوايد غني سازي آرد با اسيدفو لیك افزودن اسيد فولیك به آرد در پيشگيري از برخي بيماريهاي شايع بسيار موثر است. کمبود اسيد فوليک در ماه اول بارداري که سيسم عصبي جنين درحال شکل گيري است، مي تواند منجر به بروز ناهنجاريهاي مادرزادي در لوله عصبي شود. نقص لوله عصبي برحسب شدت آن مي تواند منجر به مرگ نوزاد شده و يا صدمات جبران ناپذيري به سلامت کودک وارد کند. استفاده از نان غني شده با اسيد فوليک يکي از راههاي مهم پيشگيري از بروز نقايص مادرزادي لوله عصبي در نوزادان است. علاوه بر این، نقش اسيد فوليک در پيشگيري از بيماريهاي قلبي- عروقي و ابتلا به سرطانها نيز ثابت شده است. تعدادي از كشورها، با اضافه كردن آهن و اسيد فولیك به آرد موفق شده اند شيوع نقايص مادرزادي لوله عصبي و بيمار يهاي قلبي- عروقي را تا حد قابل ملاحظه اي كاهش دهند. به یاد داشته باشيد که براي پيشگيري از کمبود آهن و پيامدهاي ناشي از آن، علاوه بر استفاده از نان غني شده، مصرف منابع غذايي حاوي آهن مانند گوشت، حبوبات و انواع مغزها، مصرف منابع غذايي ويتامين C از جمله سبز يهاي تازه مانند گوجه فرنگي، فلفل سبز، گل کلم، سبزي خوردن و ميوه ها به ویژه مرکبات و خودداري از نوشیدن چاي و قهوه از يک ساعت قبل تا 2 ساعت پس از صرف غذا ضروري است.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.