رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۸

میان وعده ای ناب در تابستان

Loading the player...

دانلود

طالبی و دیگر میوه های هم خانواده آن نظیر خربزه می توانند به عنوان یک میان وعده ناب و غنی از ویتامین با عطر خوش و طعمی شیرین در تابستان مورد استفاده قرار گیرند. طالبی پیش از خربزه می رسد، هضم آن آسانتر است و طرفداران بیشتری نیز دارد. به گفته متخصصان علوم و صنایع غذایی، طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین A است که  نقش این ویتامین در بهبود بینایی، حفظ غشاهای مخاطی و زیبایی پوست به اثبات رسیده است.ویتامین A برای رشد تمام بافتهای بدن از جمله پوست و مو ضروری است. یک فنجان آب طالبی بدون شکر، تنها 56 کالری انرژی داشته و نیاز روزانه ما به ویتامین A را برآورده می کند. بتاكاروتن موجود در طالبی ماده ی پیش‌ ساز ویتامین A با خواص آنتی اكسیدانی است كه از تولید رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و به همین دلیل میزان بروز سرطان ها به ویژه سرطان ریه و حفره دهان را کاهش می دهد. براساس تحقیقات انجام شده، خطر ابتلا به آسم در افرادی که از رژیم غذایی خود، بتاکاروتن بیشتری دریافت می کنند، کمتر است. این ماده مغذی در طالبی، کدو تنبل، هویج و سبزی های برگ دار مانند اسفناج و کلم پیچ بیشتر است.ویتامین C نیز یکی دیگر از مواد مغذی مهم است که در برابر آسم از بدن محافظت می کند و به وفور در طالبی و همچنین مرکبات و میوه های گرمسیری یافت می شود.مصرف مقدار کافی ویتامین C برای ساخت و ساز و ترمیم کلاژن پوست ضروری است. یک فنجان طالبی خرد شده ، 97 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را فراهم می کند. همچنین تحقیقات نشان داده، مصرف طالبی در کم کردن میزان كلسترول بد خون نقش دارد و در سلامت قلب تاثیر گذار است. از آنجا که سبزی هایی که به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی هستند، سرشار از بتا کاروتن می باشند، پس هر چه طالبی زرد تر باشد بتا کاروتن بیشتری نیز دارد. علاوه بر بتاکاروتن، آنتی اکسیدان های دیگر طالبی از جمله کولین و زیگزانتین، همه در برابر جلوگیری از طیف وسیعی از بیماریها و سرطان کمک کننده هستند. به عنوان مثال، کولین یک ماده غذایی بسیار مهم است که بهبود کیفیت خواب، حرکت عضلات، افزایش یادگیری و حافظه کمک می کند. کولین همچنین به حفظ ساختار غشای سلولی، کمک در انتقال تکانه های عصبی، کاهش جذب چربی و التهاب کمک می کند. محتوای فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین در طالبی همه به سلامت قلب کمک می کنند. مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند. طالبی، آناناس، گوجه فرنگی، پرتقال، اسفناج و موز، مواد غذایی سرشار از پتاسیم هستند. مصرف بالای پتاسیم با کاهش خطر وقوع سکته مغزی، محافظت در برابر از دست دادن توده عضلانی، حفظ تراکم استخوان و کاهش تشکیل سنگ کلیه همراه است. طالبی همچنین حاوی ویتامین B 6 ,B5,B3,B1  ، اسید فولیك، فیبر، منیزیم و ید است و به دلیل داشتن مقادیر بالای فسفر باعث تقویت سلولهای مغز می شود. غنی بودن این میوه از مجموعه‌ای از ویتامین های گروه B ، آن را به ماده ای بسیار مغذی جهت تنظیم متابولیسم بدن تبدیل كرده است و به دلیل داشتن فیبر زیاد نیز برای کسانی که از یبوست رنج می برند مفید است.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.