رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸

مطالبی در مورد نوشیدنیها

Loading the player...

نوشيدنيها، بخش مهمي از نياز روزانه بدن را به مايعات براي سوخت و ساز مواد تأمين مي كنند. هما نگونه كه انتخاب يك نوشيدني مفيد و مغذي تأثير مطلوبي در سلامت شخص دارد، بی دقتی در انتخاب آن نيز ممکن است سلامت را به خطر اندازد. نوع آشاميدني بايد متناسب با آب و هوا انتخاب شود زيرا مصرف اين مواد در تغيير درجه حرارت پوست نيز اثر دارد؛ به اين ترتيب كه نوشيدنيهاي گرم سبب افزايش جريان خون زیر پوستي می شود و در نتيجه شخص احساس گرما مي كند. عكس اين عمل با آشاميدن نوشيدنيهاي خنك اتفاق مي افتد. استفاده از آبميوه ها و سبزيهاي تازه و خنك، موجب نشاط روح و تقويت جسم مي شود. توصيه هاي كلي در مصرف مايعات بنا به موقعيت، جنس و وضعيت سلامت افراد: به طور متوسط مصرف هشت ليوان مايعات (ترجيحا آب) در روز براي بالغان توصيه مي شود. نياز روزانه مردان به مايعات حدود يك ليتر بيش از زنان است. مادران شيرده حدود 75 /0 تا یک ليتر بيش از ساير زنان به مصرف مايعات برای تأمين آب مورد نياز بدن و توليد شير نياز دارند. مصرف مايعات كافي در سنين بالاي 55 سال مورد تاكيد است. اين گروه سني، بيشتر مستعد نبود تعادل آب و الكتروليت در بدن خود به علل مختلف از جمله كاهش احساس تشنگي، كاهش عملكرد قلب و كليه، كاهش تحرك بدني و استفاده از داروهاي مدر، ملين و ساير داروها هستند. برای خانمهاي باردار، قطع يا محدود كردن مصرف برخي نوشيدنيها از جمله قهوه، چاي، نوشابه هاي گازدار و ساير نوشيدنيهاي حاوي كافئين، تأكيد و آب به عنوان بهترين نوشيدني معرفي شده است. همچنين توصيه مي شود در صورت داشتن حالت تهوع صبحگاهي، از مايعات، بين وعده هاي غذايي استفاده شود، نه همراه غذا.در صورت بروز يبوست نيز كه به علت كم شدن حركات روده پیش می آید، براي كمك به تنظيم حركات روده ها توصيه مي شود همراه با غذاهاي پرفيبر مانند نان سنگك، حبوبات و غلات به مقدار زياد، مايعاتي همچون آب يا آبميوه طبيعي مصرف شود.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.