رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸

ضرورت کاهش مصرف مواد قندی و شیرین

Loading the player...

در جوامع کنونی، متاسفانه مصرف موادقندی و شيرين مانند شیرینی، شکلات و انواع دسرها، نوشابه های گازدار و غیره هر روزبیشتر میشود.این در حالی است که عادت كردن به ذائقه شيرين، عوارض متعددي نظير اضافه وزن و چاقی، ديابت، بيمار يهای قلبي-عروقی و برخی انواع سرطان را به دنبال دارد.قندها در واقع گروهي از مواد انرژي زا هستند كه هر گرم آ نها چهار كیلوكالري انرژي توليد ميک‌ند و مانند چربي ها موجب اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون و افزايش چربي خون ميشوند. به علاوه، مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان در كودكان ميشود. بايد سعي شود تا حد امكان مصرف اين گروه از خوراکیها در برنامه غذايي كاهش يابد. همچنین در بسياري از مطالعات، مصرف زياد قند و شكر با افزايش شيوع بعضي از سرطانها مرتبط شناخته شده است. از سوي ديگر، مصرف زياد قندهاي ساده به علت تحریك ترشح انسولين موجب افت قند خون میشود كه تمايل بيشتر به مصرف قندهاي ساده و متعاقب آن افزايش انرژي دريافتي و اضافه وزن و چاقي را در پی دارد. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، كمتر از پنج درصد از انرژي روزانه باید از قندهاي ساده تأمين شود.توجه به این نکات برای کاهش مصرف قندو شكر در برنامه غذايي روزانه میتواند موثرباشد: در مصرف مواد قندي به ویژه شيريني، شكلات، مربا، عسل و شربتها حد اعتدال را رعايت كنيد. - به جاي استفاده از قند و شكر در مصرف چاي، از خرما، توت خشك، و ساير خشكبار، آن هم به مقدار کم استفاده کنید. - آب و دوغ را به جای انواع نوشابه و آب ميوه هاي مصنوعي قرار دهید. - خريد انواع شيريني، كلوچه و شكلات را محدود و منحصر به مناسبتهاي خاص كنيد. - در هنگام پخت و تهيه غذاهای شیرین نظیر حلوا، شله زرد، فرنی و غیره، مقدار شكر را كاهش دهيد. - مصرف ميوه ها و سبزي هاي تازه را در برنامه خود افزايش دهيد تا علاوه بر بهره مندي از طعم شيريني، مواد مغذي لازم نيز از اين راه تأمين شود. - به جای شیر شکلات، شیرکاکائو و شیرهای طعم دار که مقدار زیادی قند دارند، از انواع شیرهای ساده استفاده کنید. - هنگام تهیه کیک و شیرینی در منزل مقدارشکر مصرفی را کاهش دهید. - در صورت استفاده از قهوه و نسکافه فوری، از انواع بدون قند آنها انتخاب کنید

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.