رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

رابطه پرخوری و سنگ کلیه

مصرف مواد غذایی پر کالری خطر سنگ کلیه را در خانم های یائسه بالامیبرد؛ در حالی که انجام حرکات ورزشی و پرهیز از پرخوری اجازه نمی دهد تا کلیه ها سنگ ساز شود. نتایج یک پژوهش نشان می دهدکه انجام فعالیتهای ورزشی حتی ورزشهای سبک خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد؛ در حالی که بی تحرکی و مصرف مواد غذایی پر کالری این خطر را با افزایش رو به رو می کند. سنگ کلیه همان کریستال های املاح معدنی و مولکول های ارگانیک تشکیل شده در کلیه ها هستند. توجه داشته باشید که مشکل سنگ کلیه فقط کلیه ها را درگیر نمی کند بلکه ارتباطی میان چاقی مفرط، دیابت و بیماری های قلبی، عروقی نیز با این سنگ هاوجود دارد. محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا در خصوص تاثیر میزان کالری در یافتی و فعالیت های بدن در تشکیل سنگ کلیه بررسی هایی انجام دادند.آن ها پس از مطالعه بر روی 84225 زن یائسه مشاهده کردند خانم هایی که کمی ورزش می کنند، 16 درصدکمتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار می گیرند. به عقیده محققان پیاده روی ساده تاثیر بسیارزیادی روی سلامت خانم ها دارد. باید بدانید که سه ساعت پیاده روی در هفته برای سلامت کلیه خانم های یائسه بسیار خوب است. محققان مشاهده کردند هرچه میزان کالری های دریافتی این خانم ها بیشتر می شود، خطر سنگ کلیه نیز افزایش می یابد. دقیق تر اینکه مصرف بیش از 2200 کالری در روز خطر تشکیل سنگ کلیه را تا42درصد افزایش می دهد؛ البته در بر خی موارد دریافت روزانه1800 کالری و کمتر از آن نیز نمی تواند مانع تشکیل سنگ کلیه شود اما در نهایت محققان بر  این باورند که برای کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه حتما مراقب وزن و میزان کالری های در یافتی روزانه تان باشید و یک ورزش سبک دربرنامه روزانه تان بگنجانید. نتایج پژوهش های دیگر هم نشان می دهد که مصرف نوشابه ها خطر سنگ کلیه را افزایش می دهد؛ در حالی که نوشیدن چای و قهوه،این خطر را کاهش می دهد.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.