رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

خواص لپه

Loading the player...

دانلود

حبوبات ارزش غذايي بسيار بالايي دارند و مناسبترين جايگزين براي گوشت هستند زيرا علاوه بر پروتئين، مقداري نشاسته هم دارند. بنابراين هم انرژي بدن را تامين ميكنند و هم پروتئين مورد نياز را به مصرف كننده ميرسانند. لپه، منبع غني فيبر است و به همين دليل مصرف آن براي كاهش كلسترول خون و كاهش بروز بيماريهاي قلبي- عروقي توصيه ميشود. همچنين، منبع خوب ويتامين B1، B6و اسيدفولیک نيز هست؛ البته به شرطي كه خيلي پخته نشود چون ويتامين هاي گروه ب در برابر حرارت ناپايدارند. لپه از منابع گياهي كلسيم است، به طوري كه با خوردن 100 گرم از آن حداقل 60 ميلي گرم كلسيم تامين ميشود. هر واحد غذايي لپه كه حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت يعني 60 تا 90 گرم وزن دارد. بيشترين ارزش غذايي حبوبات به پروتئينشان باز ميگردد و براي افرادي كه دچار سوءتغذيه هستند، كودكان يا سالمندان انتخاب مناسبي ا ست. با خوردن هر 100 گرم لپه 22 گرم پروتئين تامين ميشود. بنابراين كساني كه گوشت نميخورند، بهتر است كه لپه را به عنوان یکی از اعضاي خانواده حبوبات با برنج مخلوط و آن را مصرف كنند. لپه منبع خوب آهن است و براي افرادي كه دچار كم خونی هستند، ماده غذايي مناسبي به حساب مي آيد. از آنجا كه لپه منبعي غني از فيبر است، خوردن آن براي پيشگيري از يبوست توصيه ميشود و احتمال ابتلا به بيماري هاي روده را كاهش ميدهد و در كاهش وزن نيز موثر است. تحقيقات همچنين نشان داده که لپه حاوي كلسيم و منيزيم و اسيد چرب است و از اين لحاظ براي بيماران ديابتي مفيد است. لپه موجب ميشود كه كليه هاي اين بيماران خوب كار كند و چون حاوي آنتي اكسيدان نيز هست براي كاهش فشارخون بالا بسيار خوب و مفيد است. گفتني است كربوهيدرات و پروتئين موجود در حبوبات باعث ميشوند فرد ديابتي مدت زيادي در طول روز احساس سيري كند و به سراغ مواد شيرين نرود. بهتر است لپه در برنامه غذايي هفتگي دست کم یکي، دو بار مصرف شود. یکي از ويژگي هاي بارز لپه در مقايسه با ديگر حبوبات اين است كه سريع پخته ميشود. البته لپه هم مانند ساير حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته ميشود به مراتب نفخش كمتر از ساير حبوبات است و خيلي نياز به خيساندن ندارد اما افرادي كه احساس ميكنند با مصرف لپه دچار نفخ ميشوند، بهتراست آب آن را پس از خیساندن دور بريزند و بعد آن را به غذايشان اضافه كنند.

Cotyledons properties

Cotyledon rich source of fiber and why use it to reduce blood cholesterol and reduce the incidence of cardiovascular diseases is recommended. Also, a good source of vitamin B1, B6 and folic acid, as well

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.