رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

خواص عدس

Loading the player...

دانلود

عدسها را بر اساس بزرگي و كوچكي آنها تقسیم بندی مي كنند.عدسها معمولاً به رنگ های نارنجي، قرمز، زرد و يا سياه هستند. عدسهای گرد، بيضي يا قلبي شكل اندازه كوچك دارند، كه به صورت عمده يا جدا از هم فروخته ميشوند. عدسها در مقايسه با ديگر حبوبات خشك، سریعتر و راحت تر پخته ميشوند.آنها به سرعت طعم های عالي را از ديگر غذاها و چاشني ها به خود جذب ميكنند و ارزش غذايي بالايي دارند و در تمام طول سال در دسترس هستند. عد سها همانند ديگر حبوبات از گروه گياهان بُنشني هستند و در غلافي كه شامل یک يا چند دانه عدس است، رشد ميكنند. بيضي يا قلب شكل هستند و معمولاً به رنگ قهوه اي و سبز كه بعد از پخت شكل ظاهري خود را حفظ ميكنند. عدس به عنوان منبع غني پروتئين گياهي از پرطرفدارترين اعضای خانواده حبوبات، به شمارميرود. عدس ديرهضم است و سيري طولاني مدتي ايجاد ميكند. بنابراين ميتواند در رژيم هاي لاغري لحاظ شود. همچنين از آنجا كه عدس فيبر بالايي دارد ميتواند در درمان و رفع يبوست هم سودمند باشد. عدس منبع فوق العاده فسفر، منگنز و مس محسوب ميشود. بايد بدانيد كه مس براي ساخت هموگلوبين و كلاژن (پروتئين لازم براي ساخت واحياي بافتهاي بدن) لازم و ضروري است.منيزيم موجود در عدس براي رشد بافت استخوا نها و ساخت پروتئين، پيشگيري از گرفتگي عضلات،سلامت دندا نها و عملكرد سيستم ايمني بدن لازم است. اين ماد ه معدني نقش مهمي درمتابوليسم انرژي و انتقال واكنش هاي عصبي برعهده دارد. منيزيم عدس، خود یک ضد رسوب كلسيم به شمار ميآيد. هنگامي كه مقدار آن كافي است، سیاهرگها و سرخرگها به راحتي تنفس مي‌کنند. عدس همچنين منبع فوق العاده فولات است كه در ساخت همه سلولهاي بدن به خصوص گلبولهاي قرمز شركت دارد و از آنجاي كه فولات براي تشکیل سلولهاي جديد لازم است، مصرف آن براي رشد جنين نيز ضروري است. دانه عدس داراي ویتامینهای ، A ،B6,B3,B2 ,B1 و فلزاتي چون آهن و كلسيم و از همه بيشتر فسفر است و از آب، سلولز، پتاسيم،منيزيم، ترکیبات پروتئين(شامل اسيدآمینه های تريپتوفان، تريونين، ايزولوسين، لوسين، ليزين، ميتونين، سيستين، فنيل آلانين، نيروزين و والين) برخوردار است.عدس، منبع خوبي از آهن است و مصرف آن همراه با منابع ويتامين ث شامل لیموترش تازه،گوجه فرنگی، فلفل سبز، كلم بروکلی، مركبات يا آبمیوه ها به جذب آهن كمك میکند. در پايان لازم است بدانيد، كساني كه غذاهايي با بیشترین فيبر شامل 12 گرم در روز، مصرف میکنند تا 12 درصد كمتر دچار بيماري سكته قلبي و تا 11 درصد كمتر دچار بیماریهای قلبي- عروقي در مقايسه با كساني هستند كه فقط5  گرم در روز فيبر ميخورند.

Lentils properties

 lentils divide They are based on large and small . lentils usually orange, red, yellow or black. Lentils contain vitamins, A, B6, B3, B2, B1 and metals such as iron and calcium and phosphorus is the most

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.