رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸

خواص سویا

Loading the player...

دانلود

سويا، گياهي یک ساله ، ساقه دار و پرشاخه است و برگ هاي آن بيضي شکل، نوك تيز و سبز رنگ است. ميوه آن شبيه لوبياست كه در هر غلاف آن 3 تا 5 دانه جدا از كيديگر وجود دارد. دانه سويا به بزرگي يک نخود كمي مسطح و گرد است. دانه سياه سويا بیشتر در طب سنتی مصرف دارد ولي از دانه زرد رنگ آن بيشتر براي روغن گيري استفاده ميكنند. سويا به علت داشتن پروتئين و مواد مغذي در تغذيه انسان به كار مي رود .محققان دريافته اند كه سويا سرشار از پروتئين ، اسيدهاي آمينه ضروري براي بدن، كلسيم، آهن، فسفر، منيزيم، روي، ويتامين هاي گروه B و فيبر است. به گفته محققان، اين ماده غذايي موجب پايين آوردن كلسترول بد و كاهش تري گليسيريد خون و در نتيجه كاهش بروز بيماريهاي قلبي ميشود. منيزيم موجود در سويا، آثار مفيدی بر استخوان و رگ هاي خوني، مخصوصا بر عضلات قلب دارد و از لخته شدن خون و انسداد رگ هاي خوني جلوگيري ميكند.همچنين فيبر موجود در سويا موجب كاهش كلسترول و تري گليسيريدها و افزايش كاركرد روده بزرگ وكاهش وزن ميشود و از احتمال بروز يبوست و سرطان روده بزرگ به طور چشمگيري ميكاهد. دانه سويا، محتوي مقدار زيادي ويتامين Eاست كه روي سلامت پوست و مو اثر دارد و از كم خوني جلوگيري مي‌کند.ويتامين B1موجود در دانه سويا در كاهش بروز خستگي و بيماريهاي عصبي موثر است، افزايش دهنده انرژي است و به ويژه براي زنان باردار و شيرده و همچنين براي ورزشكاران و ميانسالان مفيد است. ويتامين B2كه در سويا وجود دارد، از زخم هاي لب و زبان و متورم شدن زبان و همچنين از مبتلا شدن به آب مرواريد، پيشگيري ميکند.به طور كلي سويا يکي از بهترين مواد غذايي است كه منافع بي شماري از قبيل جلوگيري از بيماري هاي قلبي، پا يين آوردن كلسترول خون، موثر در سلامت روده و معده وكمك به هضم غذا و جلوگيري از بيماري پوكي استخوان دارد. همچنين در پيشگيري از بروز بسياري از سرطا نها نقش دارد. علاوه بر اين، مصرف سويا باعث كاهش عوارض بيماري ديابت ميشود و ميتوانيد با افزودن سويا به سالاد، سوپ و خورش، موجب بالا بردن ارزش غذايي و خوش طعم كردن غذاهايتان شويد. نكته اي كه در اين زمينه نبايد از نظرتان دور بماند اين است كه سويايي كه اكنون در بازار و به صورت بسته بندي ارائه ميشود، در حقيقت تفاله سوياست كه بعد از عمل روغن كشي در كارخانه هاي تهيه روغن نباتي از سويا به دست مي آيد.اين ماده غذايي به سبب از دست دادن روغن خود، هنگام پخت، مقادير زيادي روغن به خود جذب ميکند كه با توجه به وجود رادیکال هاي آزاد و چربي هاي ترانس در روغن هاي موجود در بازار ممکن است براي سلامت مضر باشد. لذا بهتر است براي حفظ تندرستی تان، به جای استفاده از دانه هاي روغن کشی شده، از دانه های روغني سويا استفاده کنید. گفتني است که برخي از افراد ممكن است به سويا حساسيت داشته باشند و در اين خصوص بايد مراقب باشند. مصرف زياد سويا نيز ممكن است موجب اسهال، نفخ و درد شكم شود، لذا حد مصرف را رعايت کنید.

Sevilla properties

Soybean, yearling, full branches and stem and leaves oval, sharp and green. Bean-like fruit. Soy is rich in protein, calcium, iron, phosphorus, magnesium, zinc, B vitamins and fiber

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.