رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸

بامیه

Loading the player...

بامیه سرشار از ویتامین های  B6 ،C ،،B1 ،B5 ،B2 و همچنین پروتئین، کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی، منگنز، فیبر،اسید فولیک و اسید فسفریک است. بامیه به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین های A و C دستگاه ایمنی را تقویت و به سلامت و شفافیت پوست کمک می کند. مصرف یک لیوان بامیه موجب می شود فرد احساس سیری کند و اشتهایش برای خوردن غذاهای دیگر کمتر شود. به همین دلیل می توان از بامیه به عنوان تغذیه ای مناسب در رژیمهای غذایی استفاده کرد. بامیه منبع خوبی از کلسیم محسوب می شود. و از این روضد پوکی استخوان است پتاسیم زیادی دارد و به کاهش فشار خون کمک می کند. مصرف آن سرعت جذب قند خون را کاهش می دهد و از این رو برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. اثر بامیه در کاهش کلسترول خون نیز یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است ملین است و فیبر موجود درآن با جذب آب کافی از بروز یبوست جلوگیری می کند. در مجموع مصرف بامیه به دلیل داشتن مواد مغذی مهم و نیز فیبر های محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلب و عروق می شود. مصرف آن به دلیل داشتن ویتامین B1 برای نیرو بخشیدن به عضلات ضعیف و اعصاب قابل تحریک مفید است. اما چند نکته مهم بامیه به هیچ عنوان مضر نیست اما برای افراد سرد مزاج خیلی مناسب نیست. اگر این اشخاص بخواهند بامیه بخورند بهتر است آن را همراه با ادویه های گرم مانند دارچین و زنجبیل میل کنند. فراموش نکنید استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیوی توصیه نمی شود. بامیه بهتر است به صورت تازه مصرف شود.