رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸

اهمیت مصرف نان و غلات

Loading the player...

دانلود

بدن ما برای رشد و ترمیم و اعمال حیاتی و فعالیت های فیزیکی ، همچنین برای حفظ و تنظیم دمای خود به انرژی نیاز دارد این انرژی از غذا و نوشیدنی ها به شکل کربوهیدرات  پروتئین و چربی بدست می آید. در بین گروه های غذایی بیشترین کربوهیدرات مورداحتیاج هر فرد از گروه نان و غلات تامین می شود.

کدام یک از غذاها در گروه نان و غلات قرار می گیرد:مواد غذایی مثل انواع نان، ماکارانی ، رشته، نودل، انواع دانه هایی چون گندم ، جو، ذرت، برنج و انواع آرد و انواع غلات صبحانه در این گروه قرار می گیرند. مواد غذایی این گروه بیشتر نقش تامین انرژی بدن را دارند. از مواد مغذی این گروه می توان از ویتامین های گروه B ، آهن و پروتئین نیز نام برد. مواد غذایی این گروه بخشی از پروتئین دریافتی روزانه است ولی نوع پروتئین موجود در گندم و برنج پروتئین گیاهی است و به همین دلیل توصیه می شود این دو نوع پروتین به صورت ترکیبی  با پروتین های دیگر یعنی پروتین حیوانی و یا پروتین گیاهی موجود در حبوبات مصرف شوند مانند خوردن نان با پنیریا مصرف عدسی با نان و یا لوبیا پلو و عدس پلو .ویتامین های گروه B بسیار مهمند و نه تنها در متابولیسم و واکنش های حیاتی ضروری هستند بلکه وجودشان در جلوگیری از بیماری های عصبی روانی و درمان آنها لازم است. تنقلات غذایی سالم مانند انواع غلات بوداده مثل برنجک، گندم برشته، ذرت بوداده نیز در این گروه غذایی قرار می گیرند. و همچنین انواع بیسکوئیت، ویفر، کیک و کلوچه نیز در گروه غلات قرار می گیرند و اگر به صورت میان وعده مصرف شوند بخشی از انرژی روزانه را تامین می کنند

مقدار مورد نیاز برای مصرف: میزان  توصیه شده مصرف روزانه از گروه نان و  غلات 6تا 11واحد است. هر واحد از مواد غذایی این گروه برابر است با یک برش سی گرمی نان یا یک کف دست بدون انگشت از نان بربری، سنگگ یا تافتون و برای نان لواش چهار کف دست است. نصف لیوان برنج یا ماکارنی  پخته، سه عدد بیسکوئیت ساده که بهتر است از نوع سبوس دار باشد،یک چهارم لیوان غلات خام مانند گندم ، جو، جو دوسر و چاودار. شایان ذکر است که مصرف مواد غذایی این گروه بستگی به نیاز فردی و فعالیت روزانه دارد یعنی اگر فعالیت روزانه بیشتر باشد مانند نوجوانان می توان مقدار بیشتری از این گروه مصرف کرد

Consumption of bread and cereals

Our body for growth and repair of the vital functions and physical activity, as well as to maintain and adjust its temperature to energy needs The energy from food and drinks comes in the form of carbohydrates, protein and fat. Among the food groups  most carbohydrates from bread and cereals are provided per person.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.