رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۸

اختلالات بی خوابی در نوجوانان

Loading the player...

در بیست سال گذشته اختلال خواب در نوجوانان بیشتر و شدیدتر شده است. پژوهش‌هایی که در فنلاند انجام شده است نشان می‌دهند ۲۰ درصد دختران و ۱۰ درصد پسران نوجوان دچار خستگی مزمن هستند و ظاهرا نوشیدنی‌ها و تلفن‌های همراه عامل اصلی این مساله در نوجوان‌ها هستند. تیک تکان دادن سر، خمیازه‌های مستمر و گودی و سیاهی دورچشم عادت‌های نوجوانان امروز هستند. پژوهشگران معتقدند نوشیدنی‌های انرژی‌زا و فناوری‌های شخصی دلیل این اختلالات هستند. ‏سازمان سلامت جهانی اعلام کرده‌است میلیون‌ها نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله در سراسر جهان دچار اختلال خواب هستند. این اختلالات در دختران به‌دلیل تغییرات هورمونی شدید نوجوانی، بسیار بیشتر و گسترده‌تر است. ‏اختلال خواب باعث افسردگی، دیابت، چاقی و مشکلات رفتاری می‌شود. مهم نیست نوجوان شما چقدر باهوش و با استعداد است و چه توانایی‌های منحصر به‌فردی دارد و نمراتش در مدرسه عالی است؛ به مرور زمان اختلال خواب برای فرزندتان مشکلات جدیدی ایجاد خواهد کرد. ‏نور شدید لب تاب‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند و خیره شدن دائم به آن باعث سردرد و توقف تولید ملاتونین در بدن شود و این دو عامل باعث کم‌خوابی یا بدخوابی می‌شود. امروز هر نوجوان یک تلفن هوشمند دارد اما اگر احساس می‌کنید فرزندتان دچار اختلال خواب است باید استفاده از آن را قدغن و یا حداقل محدود کنید. ‏قبل از خواب فرزندتان را تشویق کنید تا حداقل یک ساعت زودتر گوشی تلفن را خاموش کند. نوجوان‌های ۱۲ـ۱۳ ساله معمولا سربه راه‌تر هستند اما در ۱۵ـ۱۶ سالگی این‌کار بسیار سخت‌می‌شود. در این سنین فرزندتان به هر روشی رفتار خودش را اثبات می‌کند و توصیه‌های شما را نادیده می‌گیرد. با این حال شما باید محدودیت‌هایی که برای سلامتی فرزندتان لازم است را فراهم کنید. نوشیدنی‌های انرژی زا نخرید. خودتان کمتر با گوشی سرگرم شوید و شب‌ها برنامه‌هایی جمعی بیشتری داشته باشید و به هر روش مثبت و موثری که می‌دانید شب‌ها قبل از خواب محیط زندگی خودتان و فرزندتان را برای یک خواب خوب آماده کنید. ‏

 

 

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.